Brněnský balet vsadí na klasiky: Labutí jezero či Romeo a Julie


Balet Národního divadla Brno chystá na příští sezonu obnovenou premiéru Labutího jezera ve výpravnější podobě, s novou scénou a kostýmy. Uvede také Romea a Julii od Sergeje Prokofjeva, a to u příležitosti 80. výročí světové premiéry, která se odehrála právě v Brně. Čtyři novinky chystá operní soubor, jejich dramaturgickým pojítkem jsou sny. Plány na příští sezonu představili novinářům umělečtí šéfové souborů.

V únoru 2019 uplyne 100 let od prvního brněnského uvedení Čajkovského Labutího jezera. Inscenaci s choreografií Roberta Strajnera má Národní divadlo Brno momentálně na repertoáru už dvě dekády, za tu dobu ale scéna zastarala, stejně jako kostýmy. Díky účelové dotaci z magistrátu mohlo divadlo objednat u Romana Šolce nové kostýmní návrhy a u britského výtvarníka Petera Horna nové scénické řešení. Obnovená premiéra bude 19. února v rekonstruovaném Janáčkově divadle.

Prokofjevův balet Romeo a Julie měl v Brně v roce 1938 světovou premiéru. Výročí uctí Národní divadlo Brno příští rok v březnu premiérou nového nastudování tanečního dramatu v režii Martina Glasera. Záměrem tvůrců je zpracovat předlohu do aktuálního tanečního tvaru, který bude rezonovat s vkusem dnešního baletního diváka. Repertoár divadla příští rok rozšíří také choreografie Walking Mad na hudbu Ravelova Bolera.

První premiérou operního souboru bude už 7. září Libuše od Bedřicha Smetany, a to ještě v azylu na výstavišti. Do rekonstruovaného Janáčkova divadla se soubor vrátí 17. listopadu premiérou Příhod lišky Bystroušky. V únoru nasadí na repertoár Dona Carlose od Giuseppe Verdiho. Pro červnovou premiéru David Radok nastuduje dvojprogram Lidský hlas od Francise Poulenca a Tři fragmenty z Juliette od Bohuslava Martinů.

“Naše dramaturgie zaklenula celé téma sezony do snu. Je to sen o budoucnosti českého národa v Libuši, sen o člověku spjatém s přírodním koloběhem v Příhodách lišky Bystroušky, sen o svobodě jednotlivce a národa v Donu Carlosovi a sen o světě snů, který je projektem režiséra Davida Radoka,” řekl umělecký šéf opery Jiří Heřman.